Relacja z job shadowing w Niemczech w ramach projektu „Wyjdź z domu, rozwijaj i ucz się!”

W dniach 18-21 październik 2021 roku w ramach projektu Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych, pracownicy Fundacji Na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Wyjdź z Domu” brali udział w job shadowing ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, POWERAE – 2019-1-PL01-KA104-064700; pn. „Wyjdź z domu, rozwijaj i ucz się” w Niemczech.

Jest wiele możliwości na rozwijanie swojego warsztatu pracy oraz kompetencji zawodowych, ale job shadowing wydaje się być jedną z bardziej efektywnych, gdyż pozwala zdobyć ogrom doświadczeń zawodowych  przez bezpośrednią obserwację organizacji pracy. Ponadto job shadowing  sam w sobie powoduje iż pokonujemy bariery językowe i pogłębiamy kompetencję międzykulturową.

Dlatego też, w dniach 18-21 października  5 pracowników Fundacji  (w tym 2 osoby poruszające się na wózku inwalidzkim) i dwóch wolontariuszy na co dzień  i od wielu lat współpracujących z Fundacją odwiedziło niemieckie miasto Augsburg w celu odbycia job shadowing w hotelu einsmehr gGmbH. Nasza grupka przez te parę dni bacznie obserwowała pracę w hotelu. Mieliśmy zaszczyt spotkać się z  samym dyrektorem hotelu, który osobiście opowiedział m. in. o całej idei powstania, a także o strukturze pracy w hotelu.

Hotel einsmehr gGmbH powstał z inicjatywy stowarzyszenia „einsmehr” z Augsburga, które wspiera osoby z niepełnosprawnościami, w tym w szczególności osoby z zespołem downa. Idea powstania hotelu narodziła się w 2012 r. w zarządzie stowarzyszenia, który chciał umożliwić swoim podopiecznym zdobycie zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Po pewnym czasie określono, iż najlepszym miejscem pracy dla podopiecznych stowarzyszenia będzie działalność hotelowa i rozpoczęto przygotowania do utworzenia hotelu. 1 Listopada 2020 r. otwarto hotel, którego właścicielem placówki jest firma Einsmehr gGmbH.

Obiekt znajduje się na obrzeżach miasta Augsburg, w pobliżu nowoczesnych biurowców i niedaleko autostrady. Jego klientami docelowymi są klienci biznesowi. Ze względów lokalowych, z powodu ograniczeń miejsca i przestrzeni (w szczególności zbyt małej powierzchni na jadalnię), hotel nie jest nastawiony na przyjmowanie grup i organizację wydarzeń, konferencji itp. Innym ograniczeniem, jest bardzo mała powierzchnia kuchni, co powoduje, iż jest to hotel jedynie typu „Bed and breakfast” (noclegi i śniadania) – nie posiada restauracji oraz stałego menu.

W obiekcie znajdują się 73 pokoje gościnne, w tym 8 przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poruszającymi się na wózku inwalidzkim . Aktualnie średnie obłożenie pokojów to ponad 50% co powoduje iż działalność jest opłacalna.

Pokoje dostosowane są przestronne, z dużą i odpowiednio dostosowaną łazienką oraz z odpowiednio przystosowanymi meblami (obniżone półki, poprzeczka na wieszaki, bezbrodzikowy prysznic.

Hotel jest bardzo dobrze przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiada wejście bez schodów. Drzwi wejściowe i wszelkie inne do przestrzeni wspólnych (hall recepcji, jadalni, korytarzy itp.) otwierają się automatycznie, po naciśnięciu przycisku położonego na wysokości wzroku osoby z niepełnosprawnością poruszającej się na wózku inwalidzkim. Jest on również wyróżniony kolorystycznie w stosunku od koloru ścian, co powoduje iż osoby ze słabszym wzrokiem także dostrzegą go na zasadzie kontrastu.

Obiekt posiada 3 piętra, wszystkie kondygnacje w tym piwnice udostępnione są dla gości hotelowych. Winda posiada system głośnomówiący i oznaczenia brajlem. Również na barierkach wzdłuż klatki schodowej znajdują się oznaczenia brajlem, które informują osoby niewidome o piętrze, na którym są.

Hotel posiada system dla osób z problemami słuchu, (pętla indukcyjna). W najbliższych dniach na jednym piętrze dla gości hotelowych będzie instalowana instalacja wspierająca osoby niewidome i niedowidzące (ścieżka na podłodze, barierki z oznaczeniami braila itp.)

Zarządzający obiektem postępują także zgodnie z ideą niemarnowania i minimalizmu. Obiekt wyposażony jest w urządzenia, meble i inne akcesoria, które zrobione są z materiałów recyklingowych, drewnianych, biodegradowalnych. Jedzenie podawane gościom jest ekologiczne i pochodzi od certyfikowanych producentów.

Obecnie kadra składa się z 22 pracowników, w tym 10 osób z niepełnosprawnościami i podzielona jest na następujące działy:

  • 4 osoby pracują w dziale kuchennym,
  • 8 osób pracuje w dziale utrzymania czystości i pokojów,
  • 5 osób pracuje w recepcji,
  • 4 osoby pracują w biurze,
  • osoby pracują w dziale usługowym.

Z tytułu zatrudniania osób z niepełnosprawnościami hotel posiada wsparcie rządowe w postaci zwrotu części kosztów zatrudnienia, uzależnione od stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wymiaru czasu pracy. Przypomina to system dofinansowania do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami w Polsce, prowadzony przez PFRON.

Idea pracy w hotelu polega na tym, iż osoby z niepełnosprawnościami wykonują swoją pracę jak pracownicy bez niepełnosprawności. Nie mają żadnej taryfy ulgowej, ułatwień, mniejszych, lżejszych obowiązków z powodu swojej niepełnosprawności. Jeżeli odnajdą się w proponowanej pracy, otrzymują stabilne zatrudnienie, jeśli nie, firma nie podejmuje z nimi dalszej współpracy. Jednocześnie przed podjęciem pracy w hotelu osoba z niepełnosprawnościami uczestniczy w 4 miesięcznym, bezpłatnym stażu, w czasie którego pod okiem specjalistów jest przygotowywana do pracy. Staż ten może odbywać się w obiekcie, lub w innym miejscu (np. innym hotelu, restauracji). Pozostała kadra, to osoby  pełnosprawne, których  zadaniem, oprócz współpracy i prowadzenia działalności hotelu jest nauczanie i wspieranie zatrudnionych osób z niepełnosprawnościami. Jednakże wynagrodzenia na danym stanowisku pracy jest takie samo i nie ma rozróżnienia ze względu na to czy osoba jest z niepełnosprawnościami czy nie.

Hotel jako jednostka posiadająca status jednostki wsparcia osób z niepełnosprawnościami promuje ideę ich zatrudniania. Wiąże się to z tym, iż po 2 latach pracy, osoby z niepełnosprawnościami powinny znaleźć nowe miejsce pracy na otwartym rynku pracy, przy pomocy osób zarządzających obiektem. W tym celu obiekt stale współpracuje z innymi 8-9 hotelami z okolicy. W 2022 r. hotel powinien ogłosić nowy nabór na pracowników z niepełnosprawnościami.

Zarząd inwestuje w pracowników, mają możliwość uczyć się języków obcych (angielski, hiszpański); bardziej doświadczeni pracownicy uczą pozostałych pracowników w trakcie pracy jak najlepszego wykonywania czynności służbowych lub dodatkowych, przydatnych umiejętności. Hotel nie oferuje pracownikom opieki specjalistów typu psycholog, terapeuta. W przypadku sytuacji kryzysowej, rozwiązywane są one poprzez wzajemne wsparcie pracowników i rozmowę.

Hotel nie prowadzi kampanii reklamowej. Jednakże posiada bardzo dobrze skonstruowaną stronę internetową w której opisana jest idea hotelu i kwestie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Równocześnie zespół zarządzający posiada bardzo dobre kontakty z niemiecką telewizją ZDF, która na początku listopada 2021 zrealizuje reportaż na temat hotelu i jego idei działania.

Hotel nie stara się o dodatkowe środki z innych źródeł, nie korzysta z projektów i programów UE. Również w czasie lockdownu w czasie pandemii COVID-19 hotel nie mógł skorzystać z pomocy rządowej, gdyż jako nowa firma nie mógł wykazać się spadkiem obrotów w porównaniu do 2019 r. W czasie pandemii hotel nie był zamknięty, ponieważ nocowali w nim żołnierze wspierający pracowników lokalnego szpitala. Pozwoliło to na przetrwanie hotelu pomimo znacznego ograniczenia ruchu biznesowego i turystycznego.

Jednak job-shadowing to nie tylko praca. Podczas pobytu w Niemczech poznaliśmy kulturę i zwyczaje niemieckie, a także posmakowaliśmy lokalnych potraw.

Niemcy są „piękne, urocze, niekiedy bajkowe…” te słowa rzucały się wszystkim osobom uczestniczącym w wyjeździe. Każdy dzień pobytu  był niesamowitym przeżyciem dla wszystkich uczestników. Odkrywanie nowych miejsc i zakątków takich miast jak Augsburg, Norymberga, Monachium, Rothenburg dostarczyło wspaniałych emocji, wrażeń i chwil, które zostaną w pamięci na zawsze. Każde z wyżej wymienionych miejscowości ma swój klimat i  niesamowitą historię, którą warto poznać bliżej. Najobszerniej udało nam się poznać niedaleko położone od Augsburga Monachium (stolica Bawarii), gdzie zwiedziliśmy przepiękne stare miasto z Marienplatz. W tym jednym miejscu łączą się wszystkie aspekty dotyczące struktury i historii bawarskiej stolicy: od średniowiecznego jej początku na styku czterech dzielnic, po współczesną politykę i handel. Dominujący neogotycki Nowy Ratusz z kurantami w bliskim sąsiedztwie pozostałości Starego Ratusza to centrum polityczne Monachium.

Podsumowując, job-shadowing w Niemczech to niezwykle inspirujące doświadczenie w kontekście zawodowym jak i rozwijające w kontekście personalnym, które z pewnością będziemy chcieli powtarzać.

 

Ostatnie artykuły

2 podcast – Oszczędność energetyczna

2 podcast – Oszczędność energetyczna

Już jest !!! Nasz drugi odcinek ekologicznego podcastu. Tym razem poruszamy temat oszczędności energetycznej. Nie ulega wątpliwości, że zapotrzebowanie na energię ciągle wzrasta, dlatego też szukamy alternatywnych rozwiązań. Więcej na ten temat oraz skutecznych...

czytaj dalej
Erasmus+ KA210-ADU

Erasmus+ KA210-ADU

Dnia 1 lutego 2022 nasza Fundacja rozpoczęła wspólny projekt Erasmus+ KA210-ADU z organizacją ENTREPRENEURSHIP AND SOCIAL ECONOMY GROUP z Grecji. Główną tematyką naszego partnerstwa jest dążenie do rozwoju kompetencji i wymiana doświadczeń kadry partnerów tematach...

czytaj dalej

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest

Share This