Relacja z job shadowing w Niemczech w ramach projektu „Wyjdź z domu, rozwijaj i ucz się!”

W dniach 18-21 październik 2021 roku w ramach projektu Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych, pracownicy Fundacji Na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Wyjdź z Domu” brali udział w job shadowing ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, POWERAE – 2019-1-PL01-KA104-064700; pn. „Wyjdź z domu, rozwijaj i ucz się” w Niemczech.

Jest wiele możliwości na rozwijanie swojego warsztatu pracy oraz kompetencji zawodowych, ale job shadowing wydaje się być jedną z bardziej efektywnych, gdyż pozwala zdobyć ogrom doświadczeń zawodowych  przez bezpośrednią obserwację organizacji pracy. Ponadto job shadowing  sam w sobie powoduje iż pokonujemy bariery językowe i pogłębiamy kompetencję międzykulturową.

Dlatego też, w dniach 18-21 października  5 pracowników Fundacji  (w tym 2 osoby poruszające się na wózku inwalidzkim) i dwóch wolontariuszy na co dzień  i od wielu lat współpracujących z Fundacją odwiedziło niemieckie miasto Augsburg w celu odbycia job shadowing w hotelu einsmehr gGmbH. Nasza grupka przez te parę dni bacznie obserwowała pracę w hotelu. Mieliśmy zaszczyt spotkać się z  samym dyrektorem hotelu, który osobiście opowiedział m. in. o całej idei powstania, a także o strukturze pracy w hotelu.

Hotel einsmehr gGmbH powstał z inicjatywy stowarzyszenia „einsmehr” z Augsburga, które wspiera osoby z niepełnosprawnościami, w tym w szczególności osoby z zespołem downa. Idea powstania hotelu narodziła się w 2012 r. w zarządzie stowarzyszenia, który chciał umożliwić swoim podopiecznym zdobycie zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Po pewnym czasie określono, iż najlepszym miejscem pracy dla podopiecznych stowarzyszenia będzie działalność hotelowa i rozpoczęto przygotowania do utworzenia hotelu. 1 Listopada 2020 r. otwarto hotel, którego właścicielem placówki jest firma Einsmehr gGmbH.

Obiekt znajduje się na obrzeżach miasta Augsburg, w pobliżu nowoczesnych biurowców i niedaleko autostrady. Jego klientami docelowymi są klienci biznesowi. Ze względów lokalowych, z powodu ograniczeń miejsca i przestrzeni (w szczególności zbyt małej powierzchni na jadalnię), hotel nie jest nastawiony na przyjmowanie grup i organizację wydarzeń, konferencji itp. Innym ograniczeniem, jest bardzo mała powierzchnia kuchni, co powoduje, iż jest to hotel jedynie typu „Bed and breakfast” (noclegi i śniadania) – nie posiada restauracji oraz stałego menu.

W obiekcie znajdują się 73 pokoje gościnne, w tym 8 przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poruszającymi się na wózku inwalidzkim . Aktualnie średnie obłożenie pokojów to ponad 50% co powoduje iż działalność jest opłacalna.

Pokoje dostosowane są przestronne, z dużą i odpowiednio dostosowaną łazienką oraz z odpowiednio przystosowanymi meblami (obniżone półki, poprzeczka na wieszaki, bezbrodzikowy prysznic.

Hotel jest bardzo dobrze przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiada wejście bez schodów. Drzwi wejściowe i wszelkie inne do przestrzeni wspólnych (hall recepcji, jadalni, korytarzy itp.) otwierają się automatycznie, po naciśnięciu przycisku położonego na wysokości wzroku osoby z niepełnosprawnością poruszającej się na wózku inwalidzkim. Jest on również wyróżniony kolorystycznie w stosunku od koloru ścian, co powoduje iż osoby ze słabszym wzrokiem także dostrzegą go na zasadzie kontrastu.

Obiekt posiada 3 piętra, wszystkie kondygnacje w tym piwnice udostępnione są dla gości hotelowych. Winda posiada system głośnomówiący i oznaczenia brajlem. Również na barierkach wzdłuż klatki schodowej znajdują się oznaczenia brajlem, które informują osoby niewidome o piętrze, na którym są.

Hotel posiada system dla osób z problemami słuchu, (pętla indukcyjna). W najbliższych dniach na jednym piętrze dla gości hotelowych będzie instalowana instalacja wspierająca osoby niewidome i niedowidzące (ścieżka na podłodze, barierki z oznaczeniami braila itp.)

Zarządzający obiektem postępują także zgodnie z ideą niemarnowania i minimalizmu. Obiekt wyposażony jest w urządzenia, meble i inne akcesoria, które zrobione są z materiałów recyklingowych, drewnianych, biodegradowalnych. Jedzenie podawane gościom jest ekologiczne i pochodzi od certyfikowanych producentów.

Obecnie kadra składa się z 22 pracowników, w tym 10 osób z niepełnosprawnościami i podzielona jest na następujące działy:

  • 4 osoby pracują w dziale kuchennym,
  • 8 osób pracuje w dziale utrzymania czystości i pokojów,
  • 5 osób pracuje w recepcji,
  • 4 osoby pracują w biurze,
  • osoby pracują w dziale usługowym.

Z tytułu zatrudniania osób z niepełnosprawnościami hotel posiada wsparcie rządowe w postaci zwrotu części kosztów zatrudnienia, uzależnione od stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wymiaru czasu pracy. Przypomina to system dofinansowania do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami w Polsce, prowadzony przez PFRON.

Idea pracy w hotelu polega na tym, iż osoby z niepełnosprawnościami wykonują swoją pracę jak pracownicy bez niepełnosprawności. Nie mają żadnej taryfy ulgowej, ułatwień, mniejszych, lżejszych obowiązków z powodu swojej niepełnosprawności. Jeżeli odnajdą się w proponowanej pracy, otrzymują stabilne zatrudnienie, jeśli nie, firma nie podejmuje z nimi dalszej współpracy. Jednocześnie przed podjęciem pracy w hotelu osoba z niepełnosprawnościami uczestniczy w 4 miesięcznym, bezpłatnym stażu, w czasie którego pod okiem specjalistów jest przygotowywana do pracy. Staż ten może odbywać się w obiekcie, lub w innym miejscu (np. innym hotelu, restauracji). Pozostała kadra, to osoby  pełnosprawne, których  zadaniem, oprócz współpracy i prowadzenia działalności hotelu jest nauczanie i wspieranie zatrudnionych osób z niepełnosprawnościami. Jednakże wynagrodzenia na danym stanowisku pracy jest takie samo i nie ma rozróżnienia ze względu na to czy osoba jest z niepełnosprawnościami czy nie.

Hotel jako jednostka posiadająca status jednostki wsparcia osób z niepełnosprawnościami promuje ideę ich zatrudniania. Wiąże się to z tym, iż po 2 latach pracy, osoby z niepełnosprawnościami powinny znaleźć nowe miejsce pracy na otwartym rynku pracy, przy pomocy osób zarządzających obiektem. W tym celu obiekt stale współpracuje z innymi 8-9 hotelami z okolicy. W 2022 r. hotel powinien ogłosić nowy nabór na pracowników z niepełnosprawnościami.

Zarząd inwestuje w pracowników, mają możliwość uczyć się języków obcych (angielski, hiszpański); bardziej doświadczeni pracownicy uczą pozostałych pracowników w trakcie pracy jak najlepszego wykonywania czynności służbowych lub dodatkowych, przydatnych umiejętności. Hotel nie oferuje pracownikom opieki specjalistów typu psycholog, terapeuta. W przypadku sytuacji kryzysowej, rozwiązywane są one poprzez wzajemne wsparcie pracowników i rozmowę.

Hotel nie prowadzi kampanii reklamowej. Jednakże posiada bardzo dobrze skonstruowaną stronę internetową w której opisana jest idea hotelu i kwestie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Równocześnie zespół zarządzający posiada bardzo dobre kontakty z niemiecką telewizją ZDF, która na początku listopada 2021 zrealizuje reportaż na temat hotelu i jego idei działania.

Hotel nie stara się o dodatkowe środki z innych źródeł, nie korzysta z projektów i programów UE. Również w czasie lockdownu w czasie pandemii COVID-19 hotel nie mógł skorzystać z pomocy rządowej, gdyż jako nowa firma nie mógł wykazać się spadkiem obrotów w porównaniu do 2019 r. W czasie pandemii hotel nie był zamknięty, ponieważ nocowali w nim żołnierze wspierający pracowników lokalnego szpitala. Pozwoliło to na przetrwanie hotelu pomimo znacznego ograniczenia ruchu biznesowego i turystycznego.

Jednak job-shadowing to nie tylko praca. Podczas pobytu w Niemczech poznaliśmy kulturę i zwyczaje niemieckie, a także posmakowaliśmy lokalnych potraw.

Niemcy są „piękne, urocze, niekiedy bajkowe…” te słowa rzucały się wszystkim osobom uczestniczącym w wyjeździe. Każdy dzień pobytu  był niesamowitym przeżyciem dla wszystkich uczestników. Odkrywanie nowych miejsc i zakątków takich miast jak Augsburg, Norymberga, Monachium, Rothenburg dostarczyło wspaniałych emocji, wrażeń i chwil, które zostaną w pamięci na zawsze. Każde z wyżej wymienionych miejscowości ma swój klimat i  niesamowitą historię, którą warto poznać bliżej. Najobszerniej udało nam się poznać niedaleko położone od Augsburga Monachium (stolica Bawarii), gdzie zwiedziliśmy przepiękne stare miasto z Marienplatz. W tym jednym miejscu łączą się wszystkie aspekty dotyczące struktury i historii bawarskiej stolicy: od średniowiecznego jej początku na styku czterech dzielnic, po współczesną politykę i handel. Dominujący neogotycki Nowy Ratusz z kurantami w bliskim sąsiedztwie pozostałości Starego Ratusza to centrum polityczne Monachium.

Podsumowując, job-shadowing w Niemczech to niezwykle inspirujące doświadczenie w kontekście zawodowym jak i rozwijające w kontekście personalnym, które z pewnością będziemy chcieli powtarzać.

 

Ostatnie artykuły

Oferta pracy – Animator w Klubie Seniora w Gorlicach

Oferta pracy – Animator w Klubie Seniora w Gorlicach

Oferta pracy: Animator w Klubie Seniora w Gorlicach Miejsce pracy: Gorlice, woj. Małopolskie. Opis stanowiska: Poszukujemy kreatywnej i zaangażowanej osoby na stanowisko Animatora w Klubie Seniora. Do głównych obowiązków należeć będzie organizowanie i prowadzenie...

czytaj dalej

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *